2026 hålls Svenska Cortinaklubbens årsmöte på klassiska Ronneby Brunn den 27 juni. De har stor erfarenhet av bilträffar och omges av inbjudande vägar i Blekinges sköna omgivningar.
Ett helgpaket har tagits fram för 26–28 juni. Se mer info om bokning och priser i kommande Cortinalblad eller på vår Facebooksida för medlemmarna. Varmt välkomna!
2 maj har vi en träff på Scandinavian Raceway där den Danska Historiska racingserien har sin första tävling för året. Vi har ett arrangemang där ihop med Ford Classic Club DK. Det kommer säkert att bli en bra dag för dem som kommer dit. Tävlingarna pågår från fredag till söndag och efter att jag aviserat om detta på vår Facebook-sida för klubbmedlemmar så har redan 12 meddelat att de kommer på lördagen den 2 maj. Biljetter till detta köper ni på Tickster och söker på Anderstorp race festival 2–3 maj och letar er fram till endagsbiljetter och där väljer ni Sportbilsentré som kostar 200:-/dag och då gäller den för alla som som åker i bilen och den parkerar man inne på området. Mer info om detta får ni efter att ni anmält er till Ulf Larsson, så att han vet hur mycket förnödenheter som behöver köpas in. Ni anmäler er till honom lättast genom att mejla till: uffelarsson57@gmail.com
Redan 14 dagar senare, den 16 maj, arrangerar Bengt och Bojan Sandell en träff för minst 30 år gamla europeiska Fordar i Slätthult som ligger strax utanför Borås, mellan Målsryd och Dalsjöfors. Senast den 10 maj vill dom att ni anmäler er så att de vet hur mycket fika det går åt. Ni anmäler er till detta genom att maila till bojan.troksch@hotmail.com eller ringa på 070-524 94 96.
Men helgen före, 9–10 maj, är det premiär för RHK på Kinnekulle Ring, om det finns intresse att samlas där med klubbmedlemmar så kan ni också mejla till Ulf Larsson.
13 juni är det åter träff på Olofsfors bruk utanför Nordmaling. Kontaktperson för detta är Krister Fahlander som ni når på 070-294 56 03 eller Kjell Strandberg 070-308 64 85. Samma datum körs även Velodromloppet i Karlskoga, men mer om detta senare.
27 juni har Svenska Cortinaklubben sitt årsmöte på Ronneby Brunn, boka in denna helg i era almanackor, mer info om detta kommer i klubbtidningen och även i ett separat mejl till medlemmarna.
1–3 maj får vi besök i Anderstorp då den första deltävlingen i den Danska historiska racing serien körs på Scandinavium Raceway. Vår Vänklubb från Danmark, Ford Classic Club DK, kommer med 6-8 bilar och 12-15 medlemmar och besöker eventet hela helgen.
Det vore kul om vi kunde få ihop nåt liknande från vår klubb. Jag har preliminärbokat ett 12 personers armetält som vi skulle kunna ha som bas inne på området och där finns det i så fall även möjlighet för övernattning för dom som vill.
För att undersöka om det finns nåt intresse för detta vill jag att ni som är intresserade skickar ett PM till mig eller mailar till uffelarsson57@gmail.com senast 29/3.
Så var då vårt jubileum i klubbens 40-åriga historia tillända. Det har på det stora hela varit ett fantastiskt år med Cortinaklubben. Vi hade ett riktig stort deltagarantal på vårt årsmöte i Olofsfors med 13 bilar och till British Motor Meet i Hjo var det hela 33 bilar från klubben. Där fick vi också nio nya medlemmar och är nu 255 stycken i klubben.
Vi fick också utmärkelsen ”Årets Bilklubb” för 4:e gången, tidigare har vi fått den en gång i Hjo och två gånger på Velodromloppet. Det är ni klubbmedlemmar som ställer upp på klubbens olika evenemang som fixar det.
2026 kommer vi att ha vårt årsmöte på Ronneby Brunn Hotell Konferens Spa & Resort helgen 26–28 juni. Vi återkommer med mer detaljerad information senare.
Jag vill även välkomna vår nya kassör Carina Fritzon som tagit över efter Tomas Löf, som gjort jättebra jobb de senaste åtta åren. Ge nu Carina en riktigt fin julklapp genom att betala in er medlemsavgift för 2026 senast 31 december, så hon slipper massa onödigt extra arbete med att skicka påminnelser om detta.
En God Jul och ett riktigt Gott Nytt År önskas er alla!
Nu var det ett tag sedan jag skickade ut något till er medlemmar, som en del av er kanske vet trasslade det till sig med mailen när jag bytte bredbandsleverantör strax före årsmötet i Olofsfors i Juni. Men nu ska det förhoppningsvis fungera igen men notera att jag har ny e-post adress: uffelarsson57@gmail.com.
Årsmötet på Olofsfors bruk var mycket lyckat med 14 bilar från klubben ( totalt var det över 900 fordon på träffen sägs det ) och ca 30 medlemmar varav 25 st stannade kvar och deltog på årsmötet. Riktig kul med så bra uppslutning.Rolf kommer att skriva om träffen i nästa nummer av Cortinabladet. Stort tack till Krister Fahlander och Kjell Strandberg för allt arbete ni lagt ner för arrangera träffen på ett utmärkt sätt.
3 veckor efter årsmötet samlades det 6 bilar på lördagen och 12 på söndagen på Ring Knutstorp på RHK / Svenskt Sportvagnsmeeting. 5 av bilarna på söndagen kom från vår Danska vänklubb Ford Classic Club DK och helgen dessförinnan arrangerade BG Fritzon med familj en Ford träff i Ängelsby med drygt 20 fina Fordar.
Närmast på kalendern har vi Rule Brittania i Arvika söndagen den 3 Augusti.Om vi ska försöka ordna något från klubben där så meddelar ni mig på e-post eller mobil 070-591 45 23. Senast måndag 28/7 om vi ska hinna förbereda oss.
9–10 augusti är dags för årets British Motormeet i Hjo. Denna träff har varit klubbens mest välbesökta träff de senaste 7 åren och i år får vi besök långt norrifrån. Ni anmäler er först till arrangören britishmotormeet.se och sedan till mig så att jag kan planera utställningsområdet. Ni som redan fått Jubileumskylten som ska sitta på bilen tar med sig den monterad på bilen till Hjo och ni andra som kommer får den på plats av mig. Ni som inte bokat rum ännu rekommendrar jag att ringa Hotell Bellevue 0503-12000 och ange bokningskod BMM 2025 för att få rabatterat pris på boende och Buffé fredag-lördag kväll. Vi brukar av tradition börja med en gemensam lunch på fredagen i Hjo och fortsätta med klubbmästerskap i Minigolf mm. Jag har fått in en del anmälningar redan men är tacksam om så många som möjligt anmäler sig så fort som möjligt till e-post uffelarsson57@gmail.com eller till min mobil 070-591 45 23 sms eller ring.
Här kommer viktig information från Cortinaklubben angående vårt årsmöte och jubileumsträff som fått en ny plats och nytt datum mot vad jag skrev i senaste numret av Cortinabladet.
Vi kommer att ha årsmötet och jubileumsträffen på Olofsfors motorträff den 14 Juni i Nordmaling.
Så var det åter dags att summera en entusiastbilssäsong. Årsmötet hölls i år i Tyresö strax öster om Stockholm, där en tapper liten skara njöt av god mat, vackra omgivningar och trevligt sällskap. Vi har haft klubbmedlemmar som anslutit med sina bilar vid samtliga RHK-tävlingar och vi hade återigen en fantastisk uppslutning vid British Motor Meet i Hjo.
I år kom bara ett nummer av Cortinabladet. Redaktören hälsar och tackar för bidragen och hoppas att ni fortsätter att skicka in stort och smått så vi får två nummer 2025.
En God Jul och ett riktigt Gott Nytt År önskas er alla!
Och glöm inte att betala in medlemsavgiften före 31 december. Det underlättar mycket för kassör och medlemsansvarig.
Vi har nu haft fem sammankomster med Cortinaklubben under våren och nu närmar sig British Motormeet i Hjo första helgen i augusti.
Detta har ju de senaste åren varit årets absolut mest välbesökta träff för Cortinaklubben. Vi börjar som vanligt med en gemensam lunch på fredagen och sedan försöker vi fylla på med nån aktivitet på fredag eftermiddag.
Bilträffen i stadsparken äger ju rum på lördagen och man bör ju vara där tidigt, man anmäler sig till den genom att gå in på britishmotormeet.se och följa anvisningarna där.
Hotell Bellevue i Hjo har ett specialerbjudande om man anger bokningskod BMM 2024 där grillbuffé ingår fredag och lördag kväll. Man bokar genom att ringa 0503-12000 glöm inte att ange bokningskoden ovan. Det ett fåtal rum kvar så vänta inte med att boka.
För att jag ska kunna organisera lunchen på fredagen och vår parkering inne i Stadsparken behöver jag få en anmälan från er på detta. Ni kan skicka den e-post ordforande@cortinaklubben.se eller SMS 070-591 45 23 senast onsdagen 31/7.
Hoppas vi ses i Hjo! Ulf Larsson Ordförande Svenska Cortinaklubben